11 & 12 maart 2022 NLdoet!

Al jaren doet de IJsselsteinse bijenvereniging mee aan NLdoet.

Zo hebben we in de afgelopen jaren samen met vrijwilligers nieuwe bijenkasten gemaakt en de bijenstal van de vereniging opgeknapt, hebben we bloemenvelden en bijenplanten aangeplant om de biodiversiteit te vergroten.

Dit jaar willen we meer aandacht schenken aan de solitaire bijen die niet in grote volken leven, maar geholpen zijn met mooi kleine schutplekjes om eitjes te leggen en de larfjes groot te brengen. Deze solitaire bijen (zoals bijvoorbeeld ook de hommel, maar ook heel veel zandbijtjes en metselbijtjes - wel 350 soorten zijn er in Nederland - ) hebben het steeds lastiger.

Voor deze NLdoet zoeken we vrijwilligers en vragen we fondsen aan om een echte AIR Bee&Bee voor deze bijen te maken. Een soort van XXXL bijenhotel waar met behulp van verschillende materialen een nieuw thuis voor deze bijen wordt gecreëerd.  Dit zal een echte blikvanger vormen en we denken eraan om deze AIR B&B te schenken aan een school of verzorgingstehuis en zorgen er natuurlijk voor dat in de directe omgeving nieuwe drachtplanten voor deze bijen worden neergezet.

Voor deze leuke activiteit, waar jong en oud aan mee kan werken, zoeken we vrijwilligers !

Heb je interesse? Meld je aan via de website van NLdoet of bij de vrijwilligers van de wijktuin.

Wij zien je graag op 11 of 12 maart, tussen 12:00 en 16:00.